Dit is ons eerste reisverslag van onze eerste fietsvakantie in 2007

In 2006 zagen we in de Kampioen van de ANWB een reisverslag staan van een fietsvakantie van Passau naar Wenen
langs de Donau met mooi foto's. Maar waar moet je boeken en ga je met z'n tweeen op een fietsvakantie. Toevallig
kwam er een zuster en een zwager van Tonnie langs voor een bakje koffie en het gesprek kwam toevallig uit op de
aankomende zomervakantie van 2006. Gaandeweg het gesprek kwam het artikel in de ANWB gids naar voren, ze hadden het
artikel ook gelezen en we waren het er alle vier wel over eens dat het een aparte maar mooie ervaring zou zijn,
zo'n fietsvakantie. Het leek ons een goed idee om met z'n vieren het fietsavontuur aan te gaan.

Maar waar moet je beginen, in de loop van 2006 zag Greta een aanbieding van Fital fietsvakanties in de Plus staan.
Informatie aangevraagd bij Fital en in het begin van 2007 hadden we onze eerste fietsvakantie geboekt. Een fietsvakantie
(vervoer per bus) van Passau naar Wenen langs de Donau. Voor deze fietsvakantie hebben we gekozen om te fietsen van
Hotel naar Hotel inclusief een fietsbegeleider en voor het vervoer van onze spullen met de bus.

Bij het boeken hadden we besloten om de avond er voor naar onze opstap plaats in Nuland te gaan voor een overnachting
in Hotel van der Valk. Op zondag 12 augustus rond 15:00 uur kwamen Adie en Greta langs om ons op te pikken om tesamen te rijden naar
Nuland. Na het ontbijt de fietsen en de tassen gereed zetten om deze in te kunnen laden in de bus, bij de aankomst van de bus
de fietsen en de bagage inladen om zo te vertrekken richting Duitsland (overnachtings hotel) en Oostenrijk

In Nuland de fietsen in de trailer laden

Na het inladen de fietsen op weg naar Sevenum voor de resterende mede passagiers, om daarna door te reizen naar ons
overnachtings hotel in Neumarkt. De volgende dag weer vroeg op om na het ontbijt te vertrekken naar Passau voor de eerste
fiets etappe naar Schlogen

In Passau vanaf het treinstation is ons eerste vertrekpunt van onze eerste fietsvakantie, op naar Wenen.

De fietsen gereed maken voor de eerste fietsroute

Vanaf het treinstation naar de Domplatz van Passau voor een orgelconcert in de Stephansdom, in de Stephansdom
wordt er in de zomermaanden elke dag vanaf 12:00 uur t/m 12:30 een orgelconcert gegeven op het grootste kerkorgel van de Wereld.

Het orgelconcert in de De Stephansdom van 12:00 uur t/m 12:30 uur Het kerkorgel van de Stephansdom

Na het concert op weg naar ons hotel Donauschlinge in Schlogen, in Engelhartszell het stift (klooster) bezocht. Het leuke van het
fietsen langs de Donau is dat je hem een paar keer met kleine bootjes moet oversteken om zo aan de goede kant van de Donau te fietsen
eerst met het pondje naar de noordoever om later weer met een ander pondje de Donau over te steken naar de zuidoever waar ons
hotel ligt na 45km (een eerste klas hotel met een mooi uitzicht op de Schlinge).

Het Trapisten Klooster Een bezienswaardigheid in het Klooster

Met het pondje naar de zuidoever waar ons hotel ligt Na de eerste fietstocht even bijkomen

Op de tweede fietsdag staat de fietsrit van Schlogen naar Linz op het programma van 60km.

Na een heerlijk ontbeid op weg naar Linz, na een kilometer of tien eerst even een bakje kofie. Overal langs de Donau kom je
waterkrachtcentrales tegen zoals die in Aschach. Verder door naar Linz langs de Donau naar het klooster in Wilhering
echt een mooi klooster (het Zisterzienserklooster) om te bezichtigen met mooie plafond beschilderingen die je eigenlijk overal
wel tegen komt in Oostenrijk.

Na 10 km even een bakje koffie De waterkrachtcentrale in Aschach

Het Stift in Wilhering Een heel mooi Stift

Het plafond, echt de moeite waard

Na het bezoek aan het stift de fietsen terug opzoeken om de fietstocht verder te vervolgen, het was deze dag erg warm
dus bij het fietspondje voor de overtocht in Ottensheim even uitrusten.

Bij het pondje in Ottensheim even uit rusten Het pondje in Ottensheim

De overtocht

Na de overtocht in Ottensheim gelijk rechtsaf om de Donau te vervolgen naar Linz, bij Linz de brug over om zo op de
markt in Linz uit te komen. In Linz even kijken hoe we ons hotel kunnen vinden, dwars door de stad waar ons
hotel te vinden is en natuurlijk staat er weer een verrassing op ons te wachten!

De markt in Linz Bij het hotel even een biertje wegwerken

Na een zwoele nacht en een heerlijk ontbeid de koffers weer terug inpakken en bij de bus afleveren. Nadat we de fietsen weer
hadden opgepikt was het weer tijd om de Donau terug op te zoeken, in Linz terug over de brug naar de noordoever van de Donau. Via
de noordoever verder richting Abwinden om zo in de middag bij Perg de bus op te zoeken na 53 km

Deze dag kwamen we vlak langs Mauthausen, een concentratiekamp van de tweede wereldoorlog. We besloten even van de route af te wijken
om het concentratiekamp te bezoeken

Nadat we het pondje hadden genomen zijn we linksaf gefiets i.p.v. rechtsaf om zo uit te komen in Mauthausen, ze hadden ons al
gewaarschuwd dat het laatste stukje behoorlijk steil zou wezen. Na aankomst even een bakje koffie en een broodje om daarna het oude
concentratiekamp te bezoeken, niet mooi maar wel indrukwekkend.

Ons klaarmaken voor de overtocht Aankomst op de zuidoever bij Mauthausen

Even een steil klimmetje

Gedenkteken bij het betreden van Mauthausen

Een uitkijkpost Gedenkplaats van de overledenen

Een nederlands gedenkteken

De verbrandingsovens

Bij het bezoek aan Mauthausen wordt je toch wel even met de neus op te feiten gedrukt, maar de reis gaat door. Na het
bezoek aan Mauthausen terug de fietsroute opzoeken om zo door te fietsen naar Perg waar ons hotel op ons wacht.

De volgende fietsdag staat de fietstocht naar Maria Taferl op het programma z'n slordige 70 km. De dag begint nog
droog maar de lucht was snel aan het betrekken, na z'n 5 km begon het te regenen (echt stortregenen]. Even naar Grein voor
een bakje koffie, daar waren ze niet echt blij met ons omdat alles maar dan ook echt alles nat was. Na het bezoek aan Grein
een kort stukje terug, over de brug om dan verder via de zuidoever richting Ybbs te fietsen. Nog even een korte blik op
Grein, op weg naar Ybbs. Gaandeweg werdt het droog en bij binnenomst in Ybbs was het alweer droog geworden,
voor de rest van de vakantie zouden we geen regen meer krijgen dus mochten we niet echt klagen.

Uitzicht op Grein vanaf de zuidoever

In Ybbs even de kleren laten drogen om na de lunch verder richting Pochlarm te fietsen, in Pochlarm de brug over naar klein
Pochlarm waar de bus op ons wacht om ons naar ons hotel in Maria Taferl te brengen op het topje van de berg
met z'n stijgingspercentage van 18%.

Uitzicht op Maria Taferl, op de top ligt ons hotel

De volgende morgen vertrek vanuit het hotel in Maria Taferl naar Furth voor zo'n 60km. De vorige dag 18% met de
bus naar boven nu dus met de fiets 18% naar beneden, constant in de remmen knijpen want anders ga je wel heel hard naar beneden
misschien wel te hard. Bij het vertrek was het wel wat mistig maar de mist was spoedig verdreven en kwam de koperen ko weer te
voorschijn. Vandaag via het stift Melk naar Furth, als je bij het stift in Melk bent met je het ook bezoeken,
echt de moeite waard. Het grootste en mooiste stift in Oostenrijk met een mooie en oude bibliotheek.

De kerk van Maria Taferl in de mist Het Stift in Melk

Even een stijl klimmetje om bij het Stift te komen Ja ja iedereen heeft het zwaar

De binnenplaats van het Stift De bibliotheek van het Stift

Het plafond in de kerk van het Stift Uitzicht vanaf het Stift over Melk

Vanaf Melk door de Wachau naar Furth, de Wachau is een hele mooi streek met leuke dorpjes
en smalle straatjes. De Wachau staat het meest bekent als het wijnbouwgebied van Oostenrijk, even voor Durnstein
een stijl klimmetje om via Durnstein naar ons hotel in Furth te fietsen.

Even een stijl klimmetje vlak voor Durnstein

Toen we s'avonds in het hotel bij het avond eten bij elkaar zaten kregen we de keuze om de zondag en de maandag om te draaien,
zondag een rustdag of er een fietsdag van maken. Dus eigenlijk kreeg je de keus om de fietsdag van maandag te verzetten naar zondag
om zo s'maandags met de bus door Wenen te toeren. Die gene die zondag een rustdag wilden houden moesten dan s'maandags de fietstocht
afleggen, voor ons was die keuze snel gemaakt zondag fietsen en maandag met de bus naar Wenen.

Dus zondag fietsen van Furth naar Stockerau, de ene laatste fietsdag (70km). We konden onze fietsen onder het hotel
parkeren om daarna direkt in te stappen in de bus om ons terug naar Furth te brengen. Maandagmorgen vroeg uit de veren om zo veel
mogelijk tijd in Wenen door te brengen.

Hundertwasser met z'n kenmerkende architectuur Hundertwasser Haus

Belvedere Ra ra ra wie is dit

De Stephansdom De binnenzijde van de Stephansdom

Hofburg

Na het bezoek aan Wenen terug naar het hotel in Stockerau waar onze mede fietsers inmiddels al weer
gearriveerd waren. Vanavond het laatste avondmaal voor de terug reis naar Nederland maar eerst dinsdag nog een op
de fiets naar en door Wenen. Wanneer je door Wenen fiets zie je toch weer andere bezienswaardigeheden als
met de bus door Wenen.

Het laatste avondmaal

Deze dag (dinsdag) fietsen we de laatste fietskilometers (42km) van deze fietsvakantie van Stockerau naar Wenen waar we
de fietsen weer in de bus moeten laden voor de terug reis. Maar eerst nog even op de fiets door Wenen wat ook een aparte ervaring is.

Schoorsteen v/d vuilverbranding, ontwerp Hundertwasser

Straus Mozart

Het parlement Het stadhuis van Wenen

Start euro 2008 in Oostenrijk en Zwitserland Even in Wenen de bus opzoeken voor de terug reis

Op de terugweg nog even langs Schloss Schonbrunn, een heerlijke vakantie en voor ons doen met veel kilometers
400km. Een ervaring rijker en zeker een keer voor herhaling vatbaar, maar dan wel een ander gebied in Oostenrijk.